En enslig låve står i midten av et grønt gressfelt, et steingjerde strekker seg langs plenen. Foto: Øivind Haug

Hvor er kommunen på vei?

Her har vel ikke alt gått helt etter boken?

Den 25. Februar i kommunestyret holdt gruppeleder Morten Bakker følgende innlegg om saken gjeldende oppretting av et nytt utvalg i Marker kommune.

Tja, hvor skal man begynne i en slik sak som denne? Her er det ikke mye som har blitt gjort på korrekt måte, og jeg tror dette er det mest miserable saksfremlegg jeg noen gang har lest og er nødt til å behandle. Hva er det som skjer? Hvordan kan vi seriøst behandle en sak som totalt mangler innhold og svar på det vedtak som enstemmig ble gjort av dette samme kommunestyre i den 19. november 2019. Det er 98 dager siden. Altså på 98 dager så har følgende skjedd og ikke skjedd:

1. Saken utsettes og det velges inn representanter i de utvalg og nemnder vi har pr. i dag. Ja, det stemmer jo. Et enstemmig kommunestyre bestemte seg for å utsette saken for å få nok informasjon til å behandle saken på en korrekt måte. Dette var dag 1.

2. Saken sendes tilbake til administrasjonen for utredning Dette stemmer jo ikke. Saken har ikke blitt utredet. Vi vet like lite nå som vi gjorde for 98 dager siden.

3. Administrasjonen lar alle involverte parter få uttale seg og komme opp med positive/negative sider, Med andre ord, en høringsrunde.

Dette har på ingen måte blitt gjort. Her vet jeg det er direkte involverte parter som ikke engang har hørt om saken. Og ingen, absolutt ingen, høringssvar ligger ved i saken, så vi har ingen peiling på hva saksbehandlere, ansatte, innbyggere eller ledelsen mener om å eventuelt opprette ett nytt politisk utvalg.

4. Administrasjonen utfører en konsekvensutredning som tar for seg økonomi, tjenestekvalitet ovenfor innbyggerne, belastning på personalet og hvilke følger det vil få. Dette er jo helt blankt. Vi har fått en sum på ca 100 000,- kroner, men det er politikerlønn. Vi vet at kostnaden vil bli langt større for det koster å ha folk på jobb, forberedelse, merarbeid osv. Men det verste i dette punktet er at vi ikke har fått svar på hvilke konsekvenser dette vil få for innbyggerne. Vi vet at de vil bli negative, men vi vet ikke hvor ille det vil bli.

5. Resultatet ses på i sammenheng med delegeringsreglementet Dette blir jo en følgefeil. For så langt kom vi jo aldri før vi nå sitter med en sak i fanget. Uansett, så er den korrekte saksgangen at man ser på delegeringsreglementet før man ser på organisering. Man trenger ikke å være et geni for å forstå at man først må vite hva et nytt utvalg kan gjøre, før man oppretter det.

6. Saken sendes til politisk behandling med innstilling fra Rådmann og all informasjon vedlagt Her er vi nå. Eller for å si det på en annen måte. Her er vi absolutt ikke nå. Rådmannen har blitt forpliktet av dette kommunestyret, gjennom et enstemmig vedtak, å komme med en innstilling i saken. Har ikke blitt gjort!

7. Eventuelle omvalg i forhold til politisk vedtak utføres Dette skal jo gjøres, men først etter at vi har fått all informasjon som vedtaket tilsier.

Jeg vet at både rådmann og administrasjon kan lese. Jeg vet det fordi de gjør en utrolig bra jobb med alle saker vi behandler. Jeg vet at rådmann og administrasjonen ønsket å gjøre en god jobb med denne saken, som ga svar på alle punktene i kommunestyrets vedtak. Jeg vet det fordi det er bare 1 måned og to dager siden Formannskapet gjorde et vedtak i saken som støttet rådmannen når han fortalte hva tidsrammen for å få et godt resultat måtte være.

Formannskapet vedtok følgende, som også var rådmannens forslag til innstilling:

1. Rådmannen vil foreslå at de en først tar arbeidet med oppdatering av delegeringsreglementet, siden det er behov for en gjennomgang av dette uavhengig av politisk organisering. Foreslått frist for dette arbeidet settes til 31.03.2020.

2. Parallelt med dette startes arbeidet med vurdering av ny utvalgsstruktur og konsekvenser av dette, men det er ønskelig å forskyve det litt i tid. Foreslått frist for dette arbeidet settes til 31.05.2020.

Så hva har skjedd på de siste 33 dagene, som gjør at denne saken nå plutselig ligger på bordet til behandling. Og det er nå, ordfører, at saken begynner å ta en vending som jeg synes er flau og usmakende. Og absolutt ikke verdig hverken slik vi ønsker å arbeide i dette kommunestyre eller som representanter for Marker kommunes innbyggere.

Rådmannen sier i sin innledning, når saken blir diskutert på siste formannskapsmøte den 13. februar, at han ønsker å kjøre denne saken så fort som mulig, rett til kommunestyret, for å få ro i organisasjonen til å kunne jobbe med de oppgaver som kommunen skal drive med. Han ønsker å legge denne ballen død, få en slutt på uroen som tydelig stjeler mye tid fra det arbeidet kommunen er satt til å jobbe med. Dette er en skremmende uttalelse, ordfører.

Få ro i organisasjonen. Hva betyr det? Jeg vet at ingen av kommunalsjefene har sittet på fanget til rådmannen hver dag og maset om at denne saken må bli ferdig. Jeg vet at ingen av virksomhetslederne har sendt daglige e-poster, eller ringt daglig til rådmannen for å få denne saken så fort som mulig gjennom systemet. Jeg vet at ingen av de tillitsvalgte har ment at denne saken er så viktig at den må behandles uten at politikerne vet noen ting om hva de skal fatte et vedtak om. Jeg vil tro de tillitsvalgte mener det stikk motsatte Og jeg vet at innbyggerne ikke har rent ned dørene til rådmannen fordi de mener at denne saken må behandles meget fort for da kommer de til å få bedre kommunale tjenester.

Da står vi igjen med oss politikere. Oss i denne salen, og de vi har med oss i de forskjellige politiske partier. Da er det en eller flere av oss som utviser så lite respekt for de vedtak som gjøres, som har så liten respekt for demokratiet, som ikke ønsker vi skal ha etterprøvbare og transparente prosesser. Men enda verre, noen av oss skaper så store problemer for rådmannen og administrasjonen at de ikke på best mulig måte kan gjøre den jobben vi har satt dem til.

Jeg vet ikke hvordan jeg sterkt nok kan si hva jeg mener om denne type oppførsel, ordfører, men la meg forsikre deg om at dette er mildt talt forkastelig, flaut og uansvarlig. Som jeg har forstått, etter å ha snakket med personer som har lengre erfaring i enn meg i det politiske liv, så er dette noe de ikke har vært borte i før. Jeg tenker at nå er dette uansett skjedd, noe det ikke burde ha gjort, og jeg forventer at ordfører sørger for at noe slikt ikke skjer igjen.

Jeg vet i hvert fall at jeg og Arbeiderpartiet ikke ønsker å være en del av en slik ukultur, vi fremhever hvor viktig det er å ha respekt for de vedtak som blir tatt i denne sal. Og respekt for den jobben administrasjonen gjør for oss hver eneste dag.

Morten BakkerGruppelederMarker Arbeiderparti 

Politisk utvalg

I henhold til kommuneloven § 5-7 og § 5-9, jf. § 5-1 kan kommuner opprette politiske utvalg og kommunestyrekomiteer med bestemte oppgaver og ansvar, som enten forbereder saker for kommunestyret og, dersom de har delegert myndighet, ferdigbehandler tildelte saker. 

Kilde: Regjeringen.no